14.03.2024
Wina szkoły językowej, pracowników, którzy się nie uczą czy może czynników organizacyjnych? Sprawdź, dlaczego szkolenia językowe w Twojej firmie mogą być nieskuteczne. Oto lista najczęstszych powodów.
Czasami szkolenia językowe w firmie mogą nie przynosić oczekiwanych efektów. Nauka angielskiego w środowisku firmowym będzie nieskuteczna, jeśli lektor nie dopasuje zajęć do potrzeb uczestników i potrzeb firmy. Standardowy program nauczania może nie uwzględniać słownictwa czy tematyki przydatnej danej grupie. Dorośli słuchacze, którzy nie widzą przydatności szkolenia, na pewno nie poświęcą czasu i energii na naukę, ponieważ będą ją uważali za stratę czasu.
Kolejnym powodem może być brak zaangażowania uczestników. Jeśli lekcje angielskiego są traktowane jako dodatkowy obowiązek, motywacja pracowników do nauki jest niska, przez co postępy w nauce będą mierne. Ważne jest więc, by szkolenia językowe nie były obowiązkiem, a przywilejem i benefitem dla pracowników. Zmotywowany pracownik będzie chętny również do samodzielnej nauki angielskiego poza szkoleniami, co przyniesie efekty. Jako szkoła językowa z wieloletnim doświadczeniem wiemy jedno – postępy w nauce są wtedy, gdy uczestnicy kursów uczą się również poza zajęciami.
Szkolenia zwykle odbywają się na terenie firmy klienta. To wygodne rozwiązanie, wymaga jednak odpowiedniego przygotowania otoczenia. Jak nauczyć się angielskiego, gdy co chwilę ktoś przerywa lekcję albo zajęcia odbywają się w przeszklonej sali konferencyjnej, obok której co chwilę ktoś przechodzi?
Otoczenie rozumiemy również jako możliwość praktykowania języka angielskiego na co dzień w środowisku firmowym. Szybka nauka angielskiego możliwa jest wtedy, gdy uczestnicy będą stosowali nabyte umiejętności w praktyce. Brak takiej możliwości może z kolei powodować szybkie zapomnienie i zanik umiejętności.
Jeśli szkolenia językowe nie są traktowane z odpowiednim priorytetem przez kierownictwo, przekłada się to na zaangażowanie pracowników. Niski priorytet szkoleń może oznaczać, że nie otrzymują one odpowiedniego wsparcia organizacyjnego. Ale bywa też, że niski priorytet oznacza, że firma nie weryfikuje postępów słuchaczy i nie wyznacza jasnych kryteriów udziału w kursach, zwłaszcza jeśli w pełni je finansuje. Z naszego doświadczenia wynika, że motywacja do nauki wzrasta, gdy od postępów zależy, czy kontynuacja kursu będzie finansowana przez pracodawcę w całości czy może z partycypacją finansową pracownika.
Warto zwrócić uwagę na te czynniki i odpowiednio nimi zarządzać, aby szkolenia językowe w firmie mogły przynieść oczekiwane efekty. W dużym skrócie – ważne jest dostosowanie programu nauczania do potrzeb uczestników, stworzenie sprzyjającego środowiska pracy oraz udzielenie wsparcia ze strony kierownictwa. Dzięki temu nauka angielskiego w ramach szkoleń językowych może być bardziej efektywna i przynosić pożądane rezultaty.