Zadzwoń

30.04.2025

Skuteczność nauki języków obcych: aplikacja czy lektor? Co naprawdę działa?

Na jedno kliknięcie mamy dziś dostęp do wszelkich możliwych narzędzi do nauki języków obcych. Nauka języków nigdy nie była prostsza… i jednocześnie trudniejsza. Bo dostępność narzędzi to jedno – a skuteczność ich wykorzystania to zupełnie inna historia.

Zacznijmy od faktu: każda forma nauki języka może być skuteczna. Aplikacje, platformy, kursy e-learningowe, lekcje grupowe, indywidualne, zdalne i stacjonarne – każda z tych metod ma swoje zalety. Problemem nie jest wybór narzędzia, tylko jego praktyczne użycie. A tu dochodzimy do sedna sprawy – co naprawdę działa, gdy chcesz, by pracownicy Twojej firmy mówili w języku obcym, a nie tylko “uczyli się” języka? Co działa, gdy chcesz, by robili realne postępy językowe i przekładali znajomość języka na sukces firmy?

Platformy i aplikacje – świetny start, ale…

Nie da się ukryć – aplikacje do nauki języków obcych robią dobrą robotę. Są angażujące, dostępne na wyciągnięcie ręki, gamifikują naukę, uczą słówek, gramatyki, prostych zdań. Dają poczucie postępu – co ma znaczenie, zwłaszcza na początku.

Ale według danych m.in. z raportu MIT Sloan i badań amerykańskiego ACTFL:

Pracownicy mogą otrzymać naprawdę świetne narzędzie do nauki języka, ale bez czynnika egzekwującego, prawdopodobnie nie zrobią postępów. Platformy motywują do startu, ale nie pozwalają na regularny kontakt z żywym językiem, a w przypadku, gdy chcesz, by pracownicy robili postępy i używali języka w pracy, to właśnie żywy język jest to kluczowy.

Czym różnią się lekcje z lektorem?

Jesteśmy szkołą językową, jasne jest więc, że cenimy wysoko naukę z lektorem. Przede wszystkim jednak jesteśmy specjalistami od nauki języków obcych i po prostu wiemy, co działa. Nauka z lektorem – indywidualnie lub w grupie – to nie tylko kontakt z językiem, ale też:

W firmach, gdzie język obcy nie jest tylko benefitem, ale realnym narzędziem pracy w rozmowach z klientami, raportach, prezentacjach, spotkaniach i negocjacjach, warto wybrać sposób nauki, który da przewidywalne rezultaty. A takie efekty daje regularna nauka z profesjonalnym lektorem.

Dlaczego lektor działa, a aplikacja motywuje tylko na chwilę?

Motywacja vs. nawyk

Aplikacje często bazują na początkowym entuzjazmie. Ale entuzjazm nie wystarcza, żeby nauczyć się mówić w języku obcym. Potrzebny jest system, który działa, nawet gdy pracownikom się nie chce. Lektor w kalendarzu i konkretna godzina zajęć to zobowiązanie. 

Feedback

Pracownik uczy się, mówi, ale nikt nie powie mu, kiedy robi błąd. Aplikacje nie wychwycą błędnego akcentowania wyrazów, kalki językowej czy niepoprawnego szyku zdania. Lektor – tak. I nie tylko poprawi, ale także wytłumaczy, czasem na kilka sposobów, by mieć pewność, że kursant rozumie.

Regularność

„Zrobię lekcję, jak będę mieć czas” – w praktyce oznacza to, że pracownicy nie robią lekcji nigdy lub bardzo sporadycznie, co w przypadku nauki języków obcych nie przynosi żadnych efektów. Zajęcia z lektorem są zaplanowane, wpisane w kalendarz, a regularność w przypadku nauki języka jest absolutną podstawą.

Czynna mowa

Tylko przez mówienie uczymy się mówić. Brzmi banalnie? Tak, ale w świetle dzisiejszych narzędzi do nauki języków obcych chyba warto sobie o tym przypominać. Nie uczymy się mówić przez samo czytanie, słuchanie czy wypełnianie testów – tylko przez… mówienie, z drugą osobą. Tego, przynajmniej na ten moment, nie zastąpi AI ani żadna aplikacja.

Nauka języka w firmie: benefit czy narzędzie pracy?

Jeśli Twoja firma oferuje pracownikom dostęp do platformy językowej jako benefit – super. To miły dodatek, który może być początkiem zmiany. 

Ale jeśli chcesz, żeby:

to konieczna będzie inwestycja w prawdziwą naukę z lektorem. Inaczej inwestujesz w iluzję rozwoju. Zapytamy trochę przewrotnie – jeśli firma oferuje benefit, z którego pracownicy nie korzystają i nie przynosi im on realnych korzyści, to… na czym w takim razie ten benefit polega?

Przykład z życia

Firma z sektora IT wdrożyła platformę językową dla 120 pracowników. Po 6 miesiącach wyniki przedstawiały się następująco:

W związku z niskim zaangażowaniem, firma zdecydowała się przejść na system zajęć z lektorem – dwa razy w tygodniu po 60 minut (łącznie 48 lekcji w ciągu 6 miesięcy).

Rezultaty po 6 miesiącach:

Co naprawdę działa w nauce języka?

KryteriumAplikacje i platformyLekcje z lektorem
CenaNiższa na startWyższa, ale z realnym zwrotem z inwestycji
Motywacja początkowaWysoka, ale szybko spadaŚrednia, ale rośnie dzięki relacji z lektorem
SystematycznośćZależna od samodyscypliny użytkownikaWspierana przez ustalony grafik i zaangażowanie lektora
FeedbackAutomatyczny, ograniczonySpersonalizowany, natychmiastowy, z wyjaśnieniem błędów
Efekt końcowyCzęsto niski lub przeciętnyWysoka skuteczność i płynność w mówieniu

Wnioski

Celem nie jest narzucanie jednego rozwiązania, lecz wybór takiego, które przynosi mierzalne i potwierdzone efekty. Osoby o wysokim poziomie samodyscypliny mogą osiągać postępy samodzielnie. W przypadku większości pracowników niezbędne jest jednak wsparcie w postaci jasno określonego harmonogramu, motywującego kontaktu z lektorem oraz natychmiastowej informacji zwrotnej, umożliwiającej bieżące korygowanie błędów.

Z perspektywy działu HR oraz inwestycji w rozwój pracowników, istotne są wyłącznie te rozwiązania, które prowadzą do zauważalnej poprawy umiejętności komunikacyjnych i przekładają się na lepsze wyniki w pracy.


POWRÓT

    Zapisz się do naszego newslettera

    Masz jakieś pytania?
    Chętnie na nie odpowiemy!

    Zerknij również do naszej sekcji FAQ - może
    znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania!

    Sekcja FAQ Wycena tłumaczeń Formularz kontaktowy

    509 397 821 32 423 77 01

    bok@britannia.pl

      Jesteśmy otwarci na pytania


      Kontakt