02.04.2024
Rozwój firmy w międzynarodowych kierunkach, konieczność zapewnienia pracownikom możliwości rozwoju, a także benefitów pozapłacowych, których większość z nich oczekuje, to tylko kilka powodów, dla których firmy organizują kursy językowe. Szkolenia językowe dla pracowników stają się coraz bardziej popularne również dlatego, że przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z korzyści płynących z posiadania zespołu zróżnicowanego pod względem językowym. Jednak organizacja efektywnych szkoleń językowych w firmie wymaga starannego planowania i uwzględnienia kilku czynników. Czego się więc wystrzegać, a na co koniecznie zwrócić uwagę i co uwzględnić przy organizacji szkoleń językowych?
Zanim zabierzesz się organizację szkolenia, zanim zaczniesz wybierać szkoły językowe i wysyłać do nich zapytania ofertowe, określ cele szkolenia. Czy chodzi o poprawę komunikacji w międzynarodowym środowisku pracy czy też o podnoszenie kwalifikacji pracowników? Chcesz, by w ciągu określonego czasu pracownicy zdali egzamin na certyfikat? A może wybrany pracownik z kadry menadżerskiej potrzebuje w krótkim czasie zdobyć kompetencje językowe do prowadzenia rozmów i negocjacji z zagranicznymi partnerami? Pozwoli Ci to między innymi na wstępny wybór formatu szkolenia – czyli wersji grupowej lub w formie indywidualnych lekcji angielskiego.
Zestaw ilość chętnych na szkolenia pracowników, budżet, który masz na nie przeznaczony, a także możliwości organizacyjne – czasowe, lokalowe itp. – aby wstępnie określić, z jaką częstotliwością mogą się odbywać zajęcia, gdzie i o jakich porach. To wszystko pozwoli na sprawną współpracę ze szkołą językową, a także pozwoli odpowiednio dostosować program szkolenia do potrzeb uczestników, aby zapewnić im efektywną naukę.
Niestety, przy organizacji szkoleń językowych dla firm można popełnić błędy. Jednym z nich jest ignorowanie różnic indywidualnych między pracownikami, co może prowadzić do frustracji i braku zaangażowania w szkolenie. Pracownicy przejdą test poziomujący, który jasno wykaże ich poziom zaawansowania, otrzymasz więc od szkoły językowe wytyczne odnośnie ilości grup, które należy stworzyć. Jeśli ilość grup przewyższa znacząco to, co zaplanowałeś, nie forsuj swojego pierwotnego planu. Włączenie do jednej grupy osób o różnym poziomie zaawansowania frustruje wszystkich uczestników i utrudnia pracę lektorowi, a zajęcia tracą na efektywności.
Kolejny błąd to zbyt mała liczba godzin przeznaczonych na szkolenie, która może ograniczyć jego skuteczność. Jako szkoła językowa odpowiadamy na potrzeby klientów i nie narzucamy autorytarnie ilości zajęć, ale jesteśmy specjalistami od języków i wiemy, kiedy nauka jest efektywna. Dlatego skonsultuj, czy wyznaczone przez Ciebie dla pracowników cele są możliwe do zrealizowania przy takiej ilości zajęć, jaką planujesz.
Aby zachęcić pracowników do udziału w szkoleniach językowych, warto pokazać im, jakie korzyści mogą wyniknąć z doskonalenia umiejętności językowych. Możliwości awansu zawodowego, ciekawych zadań, udziału w projektach czy inne perspektywy, które pracownik będzie mógł zrealizować w Twojej organizacji, jeśli rozwinie swoje kompetencje komunikacyjne to doskonały motywator. Po drugie, warto stworzyć przyjazną atmosferę wokół szkoleń i zadbać o przestrzeń i czas, w którym pracownicy będą mogli w skupieniu uczestniczyć w zajęciach. Sprawdzaj też oczywiście postępy, a także zadowolenie pracowników z zajęć i z lektora. Tak zwana “chemia” między kursantami a nauczycielem jest bardzo ważna dla efektywności zajęć, a profesjonalna szkoła językowa zaproponuje innego lektora, jeśli z jakiegoś powodu poprosisz o zmianę.
Organizacja szkoleń językowych dla firm jest wyzwaniem, zwłaszcza jeśli robisz to po raz pierwszy. Z odpowiednim podejściem i planowaniem, przy wsparciu dobrej szkoły językowej, można jednak zrealizować je sprawnie. Ważne jest, abyś uwzględnił potrzeby i cele firmowe oraz cele pracowników oraz abyś uniknął błędów organizacyjnych i skutecznie motywował pracowników do udziału w szkoleniach i zaangażowania. Dzięki temu szkolenia językowe mogą stać się nie tylko sposobem na podnoszenie kwalifikacji pracowników, ale także na rozwój całej organizacji.