08.03.2024
Na samo brzmienie słowa audyt czujesz nieprzyjemny dreszcz? A gdybyśmy wyjaśnili, że z Britannią jest to przyjemny i sprawny proces, który przyniesie Twojej firmie same korzyści? Co to jest, dlaczego i kiedy warto z niego skorzystać, o tym w naszym artykule.
Audyt językowy jest to proces oceny i analizy umiejętności językowych pracowników w firmie. Polega on na sprawdzeniu, jak Twój zespół radzi sobie z komunikacją w języku angielskim i czy potrafi porozumiewać się skutecznie w sytuacjach biznesowych. Audyt składa się najczęściej z pisemnego testu poziomującego oraz części ustnej, czyli rozmowy z lektorem. Część pisemna może być wypełniona online lub stacjonarnie w wersji papierowej, jeśli klient preferuje taką formę. Część ustna przeprowadzana jest najczęściej telefonicznie lub za pomocą wideorozmowy w umówionym terminie. Wartość audytu językowego polega na tym, że określa on precyzyjnie, na jakim poziomie znajomości języka obcego są pracownicy.
Przeprowadzanie audytu językowego w kontekście szkoleń dla firm ma wiele zalet. Po pierwsze, umożliwia określenie poziomu językowego zespołu i jego potrzeb. Dzięki temu można dostosować program szkoleniowy do konkretnych wymagań i celów przedsiębiorstwa, unikając marnowania czasu na naukę rzeczy, które pracownicy już opanowali oraz skupiając się na obszarach wymagających poprawy. Po drugie, audyt językowy pozwala na śledzenie postępów uczestników szkolenia. Regularne oceny umiejętności językowych pozwalają monitorować skuteczność programu szkoleniowego i podejmować ewentualne korekty w celu osiągnięcia lepszych rezultatów w porozumieniu między lektorem, metodykiem a klientem.
Z audytu warto skorzystać przede wszystkim w dwóch sytuacjach: gdy chcesz zorganizować szkolenia językowe dla pracowników, jak równieżgdy prowadzisz rekrutację i chcesz sprawdzić znajomość języka obcego kandydatów. Rekruter nie zawsze zna język obcy na tyle dobrze, by mieć kompetencje do oceniania czyjejś znajomości języka. Sama rozmowa po angielsku to zresztą za mało, by dokonać oceny, nie wspominając o braku obiektywizmu takiej formy sprawdzania znajomości języka kandydatów. Tutaj właśnie najlepszym rozwiązaniem jest audyt językowy, który ocenia wszystkich według tych samych, obiektywnych kryteriów, a oceny dokonują specjaliści w dziedzinie.
Audyt językowy jest nieocenionym narzędziem wsparcia szkoleń językowych dla firm. To dobry punkt startowy, dzięki któremu określisz precyzyjnie poziom językowy pracowników, a my jako szkoła językowa dostosujemy programu nauczania do ich potrzeb. Audyt możesz oczywiście powtórzyć, by na przykład po roku sprawdzić postępy pracowników. Może to być dla nich motywator do nauki – wiemy, że niektórzy nasi klienci warunkują pełne finansowanie kursów dla słuchaczy ich postępami w nauce, które najłatwiej zmierzyć właśnie za pomocą narzędzia, jakim jest audyt językowy.
Czy zatem warto przeprowadzać audyty językowe? Jeśli organizujesz lub planujesz zorganizować dla pracowników szkolenia językowe albo rekrutujesz na stanowiska wymagające znajomości języka, audyt to rozwiązanie idealne dla Twojej firmy.