30.04.2025
Na jedno kliknięcie mamy dziś dostęp do wszelkich możliwych narzędzi do nauki języków obcych. Nauka języków nigdy nie była prostsza… i jednocześnie trudniejsza. Bo dostępność narzędzi to jedno – a skuteczność ich wykorzystania to zupełnie inna historia.
Zacznijmy od faktu: każda forma nauki języka może być skuteczna. Aplikacje, platformy, kursy e-learningowe, lekcje grupowe, indywidualne, zdalne i stacjonarne – każda z tych metod ma swoje zalety. Problemem nie jest wybór narzędzia, tylko jego praktyczne użycie. A tu dochodzimy do sedna sprawy – co naprawdę działa, gdy chcesz, by pracownicy Twojej firmy mówili w języku obcym, a nie tylko “uczyli się” języka? Co działa, gdy chcesz, by robili realne postępy językowe i przekładali znajomość języka na sukces firmy?
Nie da się ukryć – aplikacje do nauki języków obcych robią dobrą robotę. Są angażujące, dostępne na wyciągnięcie ręki, gamifikują naukę, uczą słówek, gramatyki, prostych zdań. Dają poczucie postępu – co ma znaczenie, zwłaszcza na początku.
Ale według danych m.in. z raportu MIT Sloan i badań amerykańskiego ACTFL:
Pracownicy mogą otrzymać naprawdę świetne narzędzie do nauki języka, ale bez czynnika egzekwującego, prawdopodobnie nie zrobią postępów. Platformy motywują do startu, ale nie pozwalają na regularny kontakt z żywym językiem, a w przypadku, gdy chcesz, by pracownicy robili postępy i używali języka w pracy, to właśnie żywy język jest to kluczowy.
Jesteśmy szkołą językową, jasne jest więc, że cenimy wysoko naukę z lektorem. Przede wszystkim jednak jesteśmy specjalistami od nauki języków obcych i po prostu wiemy, co działa. Nauka z lektorem – indywidualnie lub w grupie – to nie tylko kontakt z językiem, ale też:
W firmach, gdzie język obcy nie jest tylko benefitem, ale realnym narzędziem pracy w rozmowach z klientami, raportach, prezentacjach, spotkaniach i negocjacjach, warto wybrać sposób nauki, który da przewidywalne rezultaty. A takie efekty daje regularna nauka z profesjonalnym lektorem.
Aplikacje często bazują na początkowym entuzjazmie. Ale entuzjazm nie wystarcza, żeby nauczyć się mówić w języku obcym. Potrzebny jest system, który działa, nawet gdy pracownikom się nie chce. Lektor w kalendarzu i konkretna godzina zajęć to zobowiązanie.
Pracownik uczy się, mówi, ale nikt nie powie mu, kiedy robi błąd. Aplikacje nie wychwycą błędnego akcentowania wyrazów, kalki językowej czy niepoprawnego szyku zdania. Lektor – tak. I nie tylko poprawi, ale także wytłumaczy, czasem na kilka sposobów, by mieć pewność, że kursant rozumie.
„Zrobię lekcję, jak będę mieć czas” – w praktyce oznacza to, że pracownicy nie robią lekcji nigdy lub bardzo sporadycznie, co w przypadku nauki języków obcych nie przynosi żadnych efektów. Zajęcia z lektorem są zaplanowane, wpisane w kalendarz, a regularność w przypadku nauki języka jest absolutną podstawą.
Tylko przez mówienie uczymy się mówić. Brzmi banalnie? Tak, ale w świetle dzisiejszych narzędzi do nauki języków obcych chyba warto sobie o tym przypominać. Nie uczymy się mówić przez samo czytanie, słuchanie czy wypełnianie testów – tylko przez… mówienie, z drugą osobą. Tego, przynajmniej na ten moment, nie zastąpi AI ani żadna aplikacja.
Jeśli Twoja firma oferuje pracownikom dostęp do platformy językowej jako benefit – super. To miły dodatek, który może być początkiem zmiany.
Ale jeśli chcesz, żeby:
to konieczna będzie inwestycja w prawdziwą naukę z lektorem. Inaczej inwestujesz w iluzję rozwoju. Zapytamy trochę przewrotnie – jeśli firma oferuje benefit, z którego pracownicy nie korzystają i nie przynosi im on realnych korzyści, to… na czym w takim razie ten benefit polega?
Firma z sektora IT wdrożyła platformę językową dla 120 pracowników. Po 6 miesiącach wyniki przedstawiały się następująco:
W związku z niskim zaangażowaniem, firma zdecydowała się przejść na system zajęć z lektorem – dwa razy w tygodniu po 60 minut (łącznie 48 lekcji w ciągu 6 miesięcy).
Rezultaty po 6 miesiącach:
Kryterium | Aplikacje i platformy | Lekcje z lektorem |
Cena | Niższa na start | Wyższa, ale z realnym zwrotem z inwestycji |
Motywacja początkowa | Wysoka, ale szybko spada | Średnia, ale rośnie dzięki relacji z lektorem |
Systematyczność | Zależna od samodyscypliny użytkownika | Wspierana przez ustalony grafik i zaangażowanie lektora |
Feedback | Automatyczny, ograniczony | Spersonalizowany, natychmiastowy, z wyjaśnieniem błędów |
Efekt końcowy | Często niski lub przeciętny | Wysoka skuteczność i płynność w mówieniu |
Celem nie jest narzucanie jednego rozwiązania, lecz wybór takiego, które przynosi mierzalne i potwierdzone efekty. Osoby o wysokim poziomie samodyscypliny mogą osiągać postępy samodzielnie. W przypadku większości pracowników niezbędne jest jednak wsparcie w postaci jasno określonego harmonogramu, motywującego kontaktu z lektorem oraz natychmiastowej informacji zwrotnej, umożliwiającej bieżące korygowanie błędów.
Z perspektywy działu HR oraz inwestycji w rozwój pracowników, istotne są wyłącznie te rozwiązania, które prowadzą do zauważalnej poprawy umiejętności komunikacyjnych i przekładają się na lepsze wyniki w pracy.