06.02.2025
Celem badania było nie tylko zrozumienie aktualnych potrzeb firm w zakresie szkoleń językowych, ale również lepsze dostosowanie działań Britannii do realnych oczekiwań działów HR, z którymi bezpośrednio współpracujemy. Odpowiedzią na te potrzeby będzie organizacja drugiej już konferencji HR, której tematy będą bezpośrednio odzwierciedlały wyzwania i potrzeby, związane z zarządzaniem rozwojem pracowników. Zapraszamy do obejrzenia nagrania i do lektury.
Międzynarodowe firmy potrzebują pracowników, którzy płynnie komunikują się w językach obcych. Codzienna komunikacja między oddziałami w różnych krajach, uczestnictwo w międzynarodowych konferencjach, targach czy spotkaniach oraz korzystanie z materiałów branżowych wymaga biegłej znajomości języka angielskiego. Wydaje się, że w dzisiejszych czasach każdy mówi po angielsku, jednak nasze badanie pokazało, że w firmach nadal istnieje duża potrzeba rozwijania kompetencji językowych. Wpływają one nie tylko na efektywność współpracy, ale również na sposób, w jaki polscy pracownicy są postrzegani na arenie międzynarodowej jako profesjonaliści.
Dlatego właśnie szkolenia językowe są postrzegane jako kluczowy element strategii rozwoju pracowników. Dobrym przykładem jest tutaj jeden z naszych klientów, firma produkcyjna Lorken Tech, dla której kompetencje językowe pracowników są podstawą efektywnej współpracy i prawidłowej realizacji zleceń dla klientów.
Język angielski nieustannie pozostaje wiodącym językiem międzynarodowej komunikacji biznesowej. Chociaż niektóre firmy decydują się na organizowanie szkoleń z języka niemieckiego, francuskiego czy hiszpańskiego, angielski nadal dominuje. To najbardziej uniwersalny język, ułatwiający komunikację i współpracę z zagranicznymi partnerami. Wprowadzenie innych języków do oferty szkoleń bywa wyzwaniem dla działów HR, które obawiają się nadmiaru pracy administracyjnej z tym związanej.
Jednak z drugiej strony, dla niektórych firm kursy z mniej popularnych języków, takich jak niemiecki czy francuski, są ważne dla budowania lepszych relacji z zagranicznymi partnerami. Mimo to dla działów HR organizowanie szkoleń w jednym, dominującym języku jest wygodniejsze i pozwala uniknąć nadmiaru formalności.
Szkolenia językowe są postrzegane przez firmy jako benefit dostępny dla każdego pracownika, bez względu na stanowisko czy funkcję w organizacji. To motywująca forma dodatku pozapłacowego, która zwiększa kompetencje całego zespołu, co w efekcie podnosi jego wydajność i profesjonalizm. Ograniczenie dostępu do kursów jest często postrzegane negatywnie w dużych firmach, ponieważ szkolenia językowe budują zaangażowanie i lojalność pracowników wobec firmy.
Dla działów HR jakość szkolenia jest kluczowa – satysfakcja pracowników z kursu przekłada się na satysfakcję z benefitu oferowanego przez firmę oraz postępy w nauce. Firmy inwestują w szkolenia, aby zwiększyć kompetencje swoich zespołów, dlatego oczekują, że szkolenia będą skuteczne i przyniosą realne efekty.
Jednak równie ważnym czynnikiem, który wyłonił się w badaniu, jest sprawna obsługa administracyjna. Szybka i elastyczna organizacja kursów, dostarczanie niezbędnych dokumentów na czas oraz jasna komunikacja między szkołą a działem HR to elementy, które wpływają na wybór dostawcy szkoleń. Usprawnienia administracyjne oszczędzają czas działów HR i pozwalają skupić się na innych zadaniach, co jest dużym ułatwieniem dla firm.
Pandemia wiele zmieniła w postrzeganiu zajęć online. Wszyscy przyzwyczailiśmy się do tej formy spotkań – są one równie skuteczne jak lekcje stacjonarne. Szkolenia online to wygoda, elastyczność i oszczędność czasu, a także możliwość optymalizacji ilości grup poprzez włączenie do jednej grupy pracowników z różnych lokalizacji. Większość klientów nie wyobraża sobie już powrotu do tradycyjnych form nauki. Z punktu widzenia naszych respondentów ważna jest elastyczność szkoły – ponieważ oprócz dominującej formy zajęć online, zdarza się także potrzeba zajęć stacjonarnych w siedzibie klienta.
Dla działów HR największym wyzwaniem jest obecnie retencja wyszkolonych pracowników. W obliczu wymagającego rynku pracy, pracownicy często rozważają oferty konkurencji. Firmy muszą proponować coś wyjątkowego, co przyciągnie i zatrzyma wartościowych pracowników. Jeśli benefit w postaci kursu językowego ma być elementem strategii rozwoju talentów i budowania przewagi konkurencyjnej, poziom zajęć, wygoda, dopasowanie do potrzeb muszą być na najwyższym poziomie. Szkolenie językowe nie może być przeciętne, musi zasługiwać na najwyższe noty, budzić entuzjazm i motywację.
Drugie zagadnienie, które zgłaszają działy HR to poczucie braku docenienia ich pracy – to one dbają o rozwój pracowników w firmie, ale same również potrzebują wsparcia. Dlatego nasza współpraca z firmami nie ogranicza się jedynie do organizacji kursów językowych. Wspieramy działy HR, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom i pomagając im w realizacji strategii rozwoju biznesu.
Stąd badanie i wnikliwa analiza wypowiedzi naszych partnerów HR. To na ich podstawie zorganizujemy kolejne wyjątkowe wydarzenie – II Konferencję HR! Wartościowe warsztaty będące odpowiedzią na potrzeby pracowników działów HR, zajmujących się rozwojem pracowników, wyjątkowi prelegenci i komfortowa przestrzeń do networkingu i wymiany doświadczeń ze specjalistami z branży, z innych firm, borykających się z tymi samymi wyzwaniami.
Szczegóły już niebawem!