04.03.2024
Jakie jest najważniejsze narzędzie biznesowe, które wymienisz? Komunikacja, jeśli nie na pierwszym miejscu, z pewnością powinna znaleźć się w pierwszej trójce narzędzi i kompetencji, bez których nie odniesiesz sukcesu. Jeśli zaś myślisz o tym, by skutecznie rozwijać się i prosperować na rynkach międzynarodowych, komunikacja w języku angielskim stanie się kluczową kwestią. Od planów do realizacji, w przypadku języka, nie jest wcale tak blisko – najpierw konieczne jest odpowiednie zorganizowanie szkoleń językowych dla firmy, które będą efektywne i dopasowane do jej potrzeb. Przyjrzymy się dziś temu, jak wybrać odpowiedni kurs językowy dla firm, jak zorganizować szkolenie angielskiego w sposób skuteczny oraz jak zapewnić, aby nauka języka przyniosła realne korzyści dla działalności biznesowej.
Angielski dla firm dostępny jest w wielu szkołach językowych, przy czym warto przed podjęciem decyzji dokładnie sprawdzić daną placówkę pod kątem referencji z innych przedsiębiorstw i pod kątem doświadczenia lektorów w prowadzeniu kursów językowych dla firm. To ważne, ponieważ pomimo, że może się wydawać, że “angielski to angielski”, w praktyce może się okazać, że nie każdy lektor sprosta wyzwaniom kursu firmowego i nie każda administracja szkoły przygotowana jest organizacyjnie na wymagania i potrzeby klientów biznesowych. Pierwszym krokiem, który musi wykonać szkoła językowa, do której zwrócisz się po ofertę, jest zrozumienie potrzeb Twojej firmy. Twoim zadaniem jest więc zawczasu przemyśleć te potrzeby. Potrzebujecie kursu języka ogólnego, biznesowego, czyli business language czy może specjalistycznych zajęć związanych z Twoją branżą? Chcesz szkolić wielu pracowników na różnych poziomach zaawansowania i planujesz zajęcia grupowe czy raczej z kursów skorzystają jednostki podczas zajęć indywidualnych?
Zastanów się również, jakie masz cele związane z kursami oraz możliwości organizacyjne, jeśli chodzi o terminy, lokalizację zajęć itp. Z naszego doświadczenia wynika, że klienci najczęściej decydują się na zajęcia w swojej siedzibie, ale popularne są również kursy online, które pozwalają na dużą elastyczność i oszczędność czasu. Angielski przez internet to forma zajęć korzystna dla pracowników, którzy ze względu na częste delegacje, nie mają możliwości regularnego udziału w zajęciach stacjonarnych. Wybierając taką formę, pamiętaj o zapewnieniu stabilnego połączenia internetowego oraz odpowiedniego sprzętu pracownikom.
Ważne są regularność i ciągłość kursów – zaplanuj regularne spotkania lub lekcje, aby umożliwić uczestnikom praktykę języka na bieżąco. Po drugie, ważne jest zaangażowanie uczestników. Bez niego nawet najlepszy lektor nie jest w stanie zapewnić kursantom postępów. Zachęcaj pracowników do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz do praktykowania języka poza nimi. Mniej lubianą przez pracowników, aczkolwiek skuteczną i akceptowaną metodą, wpływającą na motywację do nauki, jest ustalenie jasnych zasad płatności za kursy. W przypadku braku postępów udokumentowanych testami przeprowadzanymi przez lektora, niektórzy pracodawcy umożliwiają pracownikom kontynuację udziału w kursie tylko z częściowym dofinansowaniem. W dużym skrócie – postępy i zaangażowanie premiowane są poprzez całościowe finansowanie kursów przez pracodawcę.
Wybór odpowiedniego kursu językowego dla firm oraz zwinna organizacja szkolenia mają ogromny wpływ na efektywność kursu. Pamiętaj o dostosowaniu kursu do potrzeb firmy oraz o regularności i zaangażowaniu uczestników. Dzięki temu Twoja firma będzie gotowa do skutecznej komunikacji w języku angielskim, co może przynieść wiele korzyści w kontekście międzynarodowej współpracy i rozwoju biznesu.